Monday, January 24, 2011

7 Ayat2 CintA...

Assalamualaikum...
Di kesempatan ini.. ak curik2 sket msa nk tlis sumthng dkt blOg nih..
hihi..
Amal nk shre sket ngn suma.. espcially wt sang belangkas yg cbOk sgt dgn Ayat2 cinta ampa uh...
Meyh cni amal nk gtaw ayat cinta yg baek pnyaa.. =)

Sabda Rasulullah S.A.W; brgsiapa yg m'hafal & m'amalkn tujuh kalimah ini akn dimuliakn oleh ALLAH & para malaikat & akn diampunkn sgala dosanya meskipun bnyk spt buih di lautan..

1. Bismillahirrahmanirrahim..(dgn nama ALLAH yg Maha Pemurah lg Maha Penyayang) amalknlah pd p'mulaan setiap p'kara yg ingin dilakukn..

2. Alhamdulillah... ( segala puji bg ALLAH) slps melakukn sgala p'kerjaan..

3. Astaghfirullah.. (ak memohn k'ampunan dr.Mu) jka t'clap mngatakn sesuatu yg buruk..

4. InsyaALLAH.. ( dgn izin ALLAH) jika anda ingin mlakukn sesuatu pda msa akn dtg..

5.Lahaulawala quwatailla billah.. (tdk ada melainkn ALLAH ak b'mohon sgala kekuatan)..jika anda m'merlukan sesuatu kekuatan dlm p'kara yg anda ingin lakukn..

6. Innalillah hi waiina ilaihirajiu'un.. ( S'ssguhnya drpd Dialah ak dtg & kpd Dialh ak kmbali) jika anda dtmpa musibah @ m'hdp berita kematian..

7. Laillahaillallah..( tiada Tuhan melainkn ALLAH)   
bacalah sepanjang siang dan malam sebanyak-banyaknya. amalkanlah selalu moga-moga kita tergolong dikalangan orang yang terpilih oleh Allah. Sabda Rasulluah siapa yang menyampaikan satu ilmu dan orang yang mengamalkannya maka dia akan beroleh pahala walaupun sudah tiada.... 
 
Renung2kn & Selamat b'amal.. =) 


Saturday, January 22, 2011

Our Prophet's (Muhammad S.A.W) Diet...

Rupanya tanpa kita sedari, dalam makanan yang kita makan sehari-hari, kita tak boleh makan sesuka hati kita saja. Inilah penyebab terjadinya berbagai penyakit antara lain penyakit kencing manis, lumpuh, sakit jantung, keracunan makanan dan lain-lain penyakit. Apabila anda telah mengetahui ilmu ini, tolonglah ajarkan kepada yang lainnya.


Ustaz Abdullah Mahmood mengungkapkan, Rasulullah tak pernah sakit perut sepanjang hayatnya kerana pandai menjaga makanannya sehari-hari. InsyaAllah kalau anda ikut diet Rasulullah ini, Anda takkan menderita sakit perut ataupun keracunan makanan.

Jangan makan SUSU bersama DAGING
Jangan makan DAGING bersama IKAN
Jangan makan IKAN bersama SUSU
Jangan makan AYAM bersama SUSU
Jangan makan IKAN bersama TELUR
Jangan makan IKAN bersama DAUN SALAD
Jangan makan SUSU bersama CUKA
Jangan makan BUAH bersama SUSU (Contoh : KOKTEL)

CARA MAKAN
* Jangan makan buah setelah makan nasi, sebaliknya makanlah buah terlebih dahulu, baru makan nasi.
* Tidur 1 jam setelah makan tengah hari.
*Jangan sesekali tinggal makan malam. Barang siapa yg tinggal makan malam dia akan dimakan usia dan kolesterol dalam badan akan berganda. Nampak memang sulit.. tapi, kalau tak percaya? Kesannya tidak dalam jangka pendek?. Kesannya akan nampak bila kita sudah tua nanti.
* Dalam Al-Quran juga melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut. Nabi pernah mencegah kita makan ikan bersama susu. kerana akan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh ilmuwan yang menemukan bahawa dalam daging ayam mengandung ion+ sedangkan dalam ikan mengandung ion-, jika dalam makanan kita ayam bercampur dengan ikan maka akan terjadi reaksi biokimia yang akan dapat merosakkan usus kita.

Al-Quran Juga mengajarkan kita menjaga kesihatan spt membuat amalan antara lain:

1. Mandi Pagi sebelum subuh, sekurang kurangnya sejam sebelum matahari terbit. Air sejuk yang meresap ke dalam badan dapat mengurangi penimbunan lemak. Kita boleh saksikan orang yang mandi pagi kebanyakan tidak gemuk.

2. Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk (bukan air dalam peti sejuk/ais) setiap pagi. Mujarabnya InsyaAllah jauh dari penyakit (susah mendapat sakit).

3. Waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurang kurangnya seminit setelah membaca doa). Kita akan terhindar dari sakit kepala atau migrain. Ini terbukti oleh para ilmuwan yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yg tidak dipenuhi darah. Dengan bersujud maka darah akan mengalir ke ruang tersebut.

4. Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari.Begitu juga ahli saintis telah menemukan bahawa enzim banyak terkandung di celah jari-jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur. (enzim sejenis alat percerna makanan).

Sabda nabi : "Ilmu itu milik Allah, barang siapa menyebarkan ilmu demi kebaikan insyaAllah, Allah akan menggandakan 10 kali kepadanya"
*hmm.. actually post ni ana ambil dr seorg sahabat ..post yg sgt mnarik minat ana.. so ana share la dgn antum suma..*
Thanx kpd sahabat yg dh b'kongsi ILMU ni dgn ana.. =)
* Renung2kn & Selamat beramal *
~ Indahnya sunnah Baginda ~

Saturday, January 15, 2011

TiKa DiNi HaRi....

Oh Tuhanku
Tiada indah di malam yg ini
Melainkan dengan bermunajat kepadamu
Tiada indah suatu hari yg Aku lalui
kecuali dengan patuh kepadamu

Oh Tuhanku

Tiada indah hidup di dunia
melainkan berzikir dan menyebut namamu
Tiada indah tiba di akhirat yang abadi
kecuali dengan kempunan mu

Ya Allah Tuhanku

Yg merubahkanku Tetapkanlah
Hatiku Moga sentiasa
Dalam Agamamu
Jua taat akan perintahmu

Tuhan

Usah bebankan kami
Dengan bebanan yang berat
Seperti
Yang pernah kau berikan
kepada umat yang terdahulu Dari kami

Tuhan

Jangan Pikulkan Kami
Yang tidak kami terdaya
Maafkan salah kesilapan
Ampunkanlah Dosa-Dosa
Rahmatilah Kami 


Lirik yg bgitu mnyentuh jiwa....
Thanx to ZAINAB AL-KUBRA........
 If you are sincerely trying to avoid sin, He’ll replace the blunders you make with the good deeds that are part of a Muslim’s everyday life. He understands all our imperfections and failings, and what He, in His unfathomable mercy, requires of us is not perfection but sincerity. For He knows. And He cares. Therefore, never let your depression after blundering into a sin make you lose heart. Let each mistake be a lesson, and a reason to move ahead with greater favour. For that is what Tawbah means: returning.
Thank you ALLAH for giving me alive .. ALHAMDULILLAH =)

Friday, January 14, 2011

JiWa reMajA skrG...

Bagi yang sedang bercinta / jatuh hati pada seseorang tapi xmampu nak berkahwin, tolonglah baca yee...

1. Saya da jatuh hati kat die la… camne lak ni?

“Dan kahwinkanlah orang-orang yang sendirian (bujang) di antara kamu”.
Surah An-Nur: 32

"Nikah adalah sunnahku (jalan agamaku), maka barangsiapa yang cintakan agamaku hendaklah dia menjalankan sunahku itu”.
Riwayat Abu Ya’la dari Ibnu Abbas

“Berkahwinlah supaya kamu menjadi ramai, bahawasanya aku bermegah-megah dengan kamu akan segala umat pada hari kiamat hingga dengan anak yang gugur dari perut ibunya”.
Riwayat Abu Bakar bin Mardawiyah dari Ibnu Umar


2. Tapi saya x cukup duit laaaa nak kawin…. Huhu

“Dan orang-orang yang tidak mampu kahwin hendaklah menjaga kesucian (diri)nya, sehingga Allah memampukan mereka dengan karunia-Nya”.
Surah An-Nur : 33

Rasulullah S.A.W bersabda :
“Wahai kaum pemuda! Barang siapa di antara kamu sekelian yang sudah mampu memberi nafkah, maka hendaklah ia menikah, kerana sesungguhnya menikah itu lebih dapat menahan pandangan mata dan melindungi kemaluan (alat kelamin). Dan barang siapa yang belum mampu, maka hendaklah ia berpuasa, karena puasa itu dapat menjadi penawar bagi nafsu”.


3. Memang saya xcukup duit / xmampu nak kahwin, tapi kalau saya diam je, nanti kena “kebas” lak ngn org lain.…

Musa berkata kepada kaumnya: "Mohonlah pertolongan kepada Allah dan bersabarlah; sesungguhnya bumi (ini) kepunyaan Allah; dipusakakan-Nya kepada siapa yang dihendaki-Nya dari hamba-hamba-Nya. Dan kesudahan yang baik adalah bagi orang-orang yang bertakwa."
Surah Al-A’raf : 128

“Sesungguhnya Allah pasti menolong orang yang menolong (agama)-Nya.Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Kuat lagi Maha Perkasa”
Surah Al-Hajj : 40

“Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan”.
Surah Alam Nasyrah : 5-6

Dikisahkan ketika tiba musim untuk memetik buah tamar, para sahabat r.a tidak sempat untuk memetik buah tamar kerana panggilan jihad daripada Rasulullah S.A.W. Lantaran itu, mereka meninggalkan kebun tamar mereka tanpa dipetik. Setelah berbulan mereka pergi berjihad, alangkah gembiranya hati mereka kerana Allah S.W.T masih lagi memelihara buah tamar mereka seolah-olah mereka meninggalkan kebun mereka semalaman.

Jika tentang kisah tamar Allah mampu memelihara, bagaimana pula tentang orang yang kita minat? Bertaqwa kepada-Nya, nescaya Allah juga mampu pelihara dia untuk dijadikan dia sbg jodoh kamu..


4. Tapi saya da syok kat dia.. I can’t live without him/her..

“Katakanlah kepada orang lelaki yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandanganya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat”.
Surah An-Nur : 30

“Kemudian Kami jadikan kamu berada di atas suatu syariat (peraturan) dari urusan (agama itu), maka ikutilah syariat itu dan janganlah kamu ikuti hawa nafsu orang-orang yang tidak mengetahui”.
Surah Al-Jatsiyah : 18

“Orang yang berjihad itu ialah mereka yang berjihad menentang nafsunya”.
Riwayat Bukhari


5. Ala.. saya bercinta bukan slalu pon dapat jumpa dia.. dia duduk jauh.. ktorang xpenah pon berdua-duaan…

“Dan janganlah kamu mendekati zina, sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji. Dan suatu jalan yang buruk”.
Surah Al-Isra : 32

“Pandangan adalah panah beracun dari panah-pandah Iblis. Barangsiapa yang menundukkan pandangannya dari keelokkan wanita yang cantik karena Allah, maka Allah akan mewariskan dalam hatinya manisnya iman sampai hari kiamat”.
Musnad Ahmad

“Mata boleh berzina dengan melihat, lidah boleh berzina dengan bercakap, tangan boleh berzina dengan berpegangan. Kaki boleh berzina dengan berjalan ke arah tempat maksiat. Hati pula boleh berzina dgn merindui, mengingati dan membayangi si dia”.
Riwayat Bukhari Muslim


6. Tapi saya bukan hensem/ lawa mana pun, saya pun risau saya xde jodoh.. saya rasa cuma dia seorang je yang boleh terima saya..

“Maha Suci Tuhan Yang telah menciptakan makhluk-makhluk semuanya berpasangan, samada dari yang ditumbuhkan oleh bumi atau dari diri mereka ataupun dari apa yang mereka tidak mengetahuinya”.
Surah Yasin : 36

“Dan Yang menciptakan semua yang berpasang-pasangan dan menjadikan untukmu kapal dan binatang ternak yang kamu tunggangi”.
Surah Az-Zukhruf : 12

“Diantara tanda-tanda kekuasaan Allah ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya di antara kamu rasa kasih dan sayang”.
Surah Ar-Rum : 21


7. Rasa macam susah jek nak cari jodoh.. give up lah saya camni!

Abdullah Ibnu MAs’ud pernah berkata :
“Seandainya umurku hanya tinggal 10 hari sahaja untuk aku hidup, nescaya yang ku sukai ialah berkahwin supaya aku tidak menemui Allah s.w.t. (mati) dalam keadaan aku bujang”.

Dari Aisyah r.a. dari Rasulullah s.a.w., baginda telah bersabda :
“Barangsiapa yang mempunyai keluasan rezeki hendaklah berkahwin”.
Riwayat Ibnu Majah.

Rasulullah s.a.w. telah bersabda:
"Barangsiapa yang tidak beristeri kerana takutkan kepapaan maka dia bukan dari golongan kami”.
Riwayat Abu Mansur Al-Dailami


Kesimpulan :

Cinta itu fitrah manusia, tapi jangan dijadikan ianya alas an untuk kita bercinta tanpa batasan. Kalau mampu, segera lah berkahwin. Kalau x mampu? Tahanlah nafsu!

Memang sedih tidak dapat bersama orang yang kita cintai / cinta tak berbalas, tapi lagi malang jika Allah tidak menyintai kita sebagaimana Allah menyintai para hamba-Nya yang betaqwa. Silap2 kita masuk Neraka-Nya dek kerana cinta nafsu kita!

Jika kita menjaga hubungan dan menolong agama Allah, PASTI & PASTI Allah jadikan dunia tunduk pada kita.. Salafusoleh telah pun berjaya, KENAPA KITA PULA TIDAK BOLEH BERJAYA SPT MEREKA?

selawat~

Monday, January 10, 2011

SaYu HatiKu...

Salam...
Hmm.. sdey sgt smlm after abis klaz around 10.30 p.m then smpy MAIDAM lbey krg pkol 11..
jejak ja kaki dpn gate MAIDAM dgr bnyi bsing2 dlm kafe...
Aku pown intai2 lah.. rpa2nya hmm AJL akhir 
& sgt terkezut bla tgOk rmay btol stdent2 yg mngdap menOntn menda alah..
ttba terdetik rasa sayu..hiba..sdey yg sgt2x.. bla terlihat suasana mcm tu..
SubhanaALLAH saat itu hnya Dia yg Maha Mengetahui rasa di hati ni..
Air mata x dpt dthn lg laju ja trun...
Tros terdetik di hati ini bgaimana kah perasaan Baginda tatkala melihat umatnya saat itu...
Ya ALLAH..menitis lg air mataku..
Dimanakh Baginda dihati kita saat itu???
Saat jiwa pnuh dgn hiburan...



TerMUHASABAH dri sndri msa tu..
Jiwa ini terlalu lalai dlm mengingatiNya...

Ak terfikir lg... dimanakh pemuda segagah Saidina Umar ??
dimanakah pemuda sehebat Usamah b. Zaid???
dimanakah tentera ALLAH disaat ini ??

video

Ayuh sahabat!! kta bangun bersama berjuang demi agama kita...
Cubalah menjdi insan yg t'baek..hamba yang taat & anak yg soleh....


 

Saturday, January 8, 2011

9 seBab utaMa yG m'hiLangkN BahAgia di Hati...

Salam... sume
Pgi2 yg sjuk pnuh kedingiNan ni kenalah muhasabah dri skit an...
Hmmm.. aCtuallY da t'bca Post dr Sum1 dkt Fb
So, spAya nk Engtkn dri sndRi post la kt beLog sndRi...hihi
Ni lah sbb2 nya...

1. PemaRAh..
2. BakHiL
3. PendenDaM
4. HasAd denGki..
5. TaMak
6. X SaBar..
7. EgO 
8. RiaK
9. CinTa DuNia...

sO.. klu KoRg nK rsa aty BahgiA..

SmOga HidupMu Akn BahGia....
& SlaLoolh b4 tdO check Hearty masIng2 ea...

Friday, January 7, 2011

BlOg yg B'habuk...


woHooo... udah berabuk belOg ni ea...
huhu.. sorry bGt kpd followeR bloG nih...
hihi..tuannya agK "CBOK"..kah3x
*alasan smata2* ngekkk...

hmm.. JoM kmasknN beLog jap...
lalalala... *muka bAhgia*
TaDaaa..... 
 hihi... kemas gitu!!!
Juz nK snggAh jap ja kmas2..
6t I msOkkn entrY bru nyA ea...hihi
daa...